Food Service τ. 149

31 ταναλωτές. Η κοινή χρήση αποδεικτι- κών αποτυπωμάτων άνθρακα, ηθικών και θεμιτών εμπορικών πρακτικών κ.λπ . θα γίνει πιο συχνή. Εναλλακτικές επιλογές μετατρέπονται σε κύριες Καθώς οι πληροφορίες για τα τρόφιμα και την ασφάλεια γίνονται πιο προσιτές, οι καταναλωτές κάνουν ολοένα και πιο συνειδητοποιημένες επιλογές για τον τρό- πο ζωής τους. Η επιθυμία των κατανα- λωτών για προϊόντα υγιεινά ή με κάποια πρόσθετα οφέλη για την υγεία τους οδη- γεί τη βιομηχανία να βρει τις αντίστοιχες πρώτες ύλες και τα προϊόντα που θα κα- λύψουν τις απαιτήσεις τους. Τα τελευταία χρόνια, τάσεις όπως ο βιγκανισμός και γενικώς η επιλογή τρο- φίμων φυτικής προέλευσης (κυριάρχη τάση στις προτιμήσεις των καταναλωτών για το 2022) -που έχουν μικρότερο περι- βαλλοντικό αντίκτυπο καθώς απαιτούν λιγότερους πόρους, όπως νερό και γη, σε σχέση με το κρέας και δε συμβάλλουν στις εκπομπές αερίων που οξύνουν το φαινόμενο του θερμοκηπίου- έχουν εξα- πλωθεί ραγδαία. Στις τάσεις αυτές προσμετράται και η δημιουργία ολοένα και πιο ευφάντα- στων ή αποτελεσματικών συνδυασμών superfoods και αντίστοιχων ροφημάτων, καθώς και η φιλοσοφία του «farm-to- table», που μετατρέπει το τραπέζι του καταναλωτή σε νοερή προέκταση ενός αγροκτήματος, «μεταφέροντάς» τον στο σημείο παραγωγής. Η προσεκτική δια- τροφή είναι άλλωστε εκείνη που μπο- ρεί να συμβάλει στο να διασφαλιστεί ότι λαμβάνονται τα σωστά μέτρα σε κάθε στάδιο για την εγγύηση της ασφάλειας των τροφίμων. Οι επιχειρήσεις τροφίμων από τη μεριά τους προσφέρουν εναλ- λακτικές επιλογές των καθιερωμένων προϊόντων τους. Προϊόντα με λιγότερα λιπαρά, χωρίς πρόσθετα συντηρητικά και με αυξημένες πληροφορίες, ή με ένα ολοκληρωμένο storytelling για τον τρόπο παραγωγής τους πάνω στη συσκευασία, συναποτελούν μερικές από τις κινήσεις του κλάδου που στοχεύουν στο να ανα- ζωπυρώσουν την επιθυμία των κατα- ναλωτών να τρέφονται με πιο υγιεινά προϊόντα ώστε να προστατευτούν από ασθένειες, βελτιώνοντας το ανοσοποιητι- κό τους σύστημα. Επιπλέον, ορισμένα εστιατόρια αναμέ- νεται να μειώσουν τον αριθμό των προ- σφερόμενων επιλογών στο μενού τους. Αυτή η κίνηση στοχεύει στη βελτίωση της αποτελεσματικότητας, ενώ παράλληλα προωθεί την κερδοφορία. Ως εκ τούτου, ορισμένες επιχειρήσεις τροφίμων στο- χεύουν στην επέκταση των υπηρεσιών τους αντί της λίστας προϊόντων τους. Η ασφάλεια και η υγεία, άλλωστε, πάνε χέρι χέρι στις τελευταίες τάσεις και προ- τιμήσεις των καταναλωτών και κρατάνε επίσης από το χέρι τις υγιεινές επιλογές, τις ποιοτικές και τις καλά μελετημένες πρώτες ύλες, καθώς και τα συγκρατημένα αλλά και «πράσινα» πλάνα διατροφής. #ασφαλή_προϊόντα Οι ίδιες τάσεις σχετικά με τα ασφα- λή αλλά και τα υγιεινά προϊόντα φαίνε- ται να ταξιδεύουν ως τους καταναλωτές μέσα από τους σύγχρονους όρους του μάρκετινγκ. Μέσα από το instagram, τα hashtags και, φυσικά, τους influencers του κλάδου. Όπως δείχνουν τα στατιστι- κά δεδομένα από πρόσφατες μελέτες, η Mindful eating Το «mindful eating» είναι μια τάση με ανοδική πο- ρεία τα τελευταία χρόνια κι έχει να κάνει με τον τρόπο που τρώμε αλλά και, κυρίως, με την πραγματική από- λαυση του φαγητού, στον αντίποδα της πρόσληψης τροφής ως «εκτελεστικής λειτουργίας». Η τάση αυτή ενθαρρύνει τους ανθρώπους να τρώνε αργά και να απολαμβάνουν τις γεύσεις και τις υφές του φαγητού τους. Η ενσυνειδητότητα -η παρουσία όλων των αισθήσεων και η νοητική συγκέντρωση- την ώρα του φαγητού ανα- δεικνύει τον ευρύτερο σκοπό του φαγητού, όπως είναι η απόλαυση ενός γεύματος παρέα με φίλους ή η χαλά- ρωση με ένα γευστικό σνακ ή ρόφημα ύστερα από μια προπόνηση. Τέτοιου είδους τάσεις τοποθετούν τα τρόφιμα σε νέο βάθρο. Η αξία τους γίνεται καλύτερα κατανοητή και συνεπώς όλοι οι κανονισμοί -που αφορούν, κατά κύριο λόγο, την ασφάλεια που καθιστά τα διατροφικά προϊόντα κατάλληλα και επωφελή για τον ανθρώπινο οργανισμό- πιο ουσιαστικοί. “ Όπως δείχνουν τα στατιστικά δεδομένα από πρόσφατες μελέτες, η κοινωνική επιρροή που ασκούν οι προσωπικότητες των κοινωνικών δικτύων είναι έντονη.”

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=