Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 19

69 Φορολογία και λαθραία «χτύπησαν» την αγορά Η κατανάλωση νόμιμων καπνικών προϊόντων υπολογί- ζεται ότι μειώθηκε κατά πάνω από 10% την περασμένη χρονιά, όσον αφορά τον όγκο πωλήσεων, λόγω της υψηλής τιμής τους μετά και τη νέα αύξηση το 2017, αλλά και της «στροφής» σε εναλλακτικά προϊόντα, όπως τα ηλεκτρονικά τσιγάρα. Το γεγονός είχε ως αποτέλεσμα και τεράστιες απώλειες στα κρατικά έσοδα, οι οποίες και υπολογίζονται σε πάνω από 500 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο, χωρίς να προσμετρείται και το «πλήγμα» από το λαθερε- μπόριο στα καπνικά. Γιατί το μεγαλύτερο πρόβλημα της αγοράς σήμερα, είναι ότι η διαρκής αύξηση της τιμής του πακέτου έχει «εκτινάξει» το λαθρεμπόριο στα καπνικά και οι αριθμοί προκαλούν σοκ. Σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία, το διάστημα 2010-2017 κατασχέθηκαν από το ΣΔΟΕ 1,27 δισ. λαθραία τσιγάρα και 27.810 τόνοι λαθραίου καπνού, με τους διαφυγόντες φόρους και δασμούς που καταλογίστηκαν μόνον από το ΣΔΟΕ να ανέρχονται στο ποσό των 250,9 εκατ. ευρώ. Όπως εκτι- μούν μάλιστα οι ελληνικές Διωκτικές Αρχές, το 1 στα 5 πακέτα τσιγάρων που κυκλοφορούν στην αγορά είναι λαθραίο. 
Είναι χαρακτηριστικό δε ότι σύμφωνα με τον ΣΕΒ, η ανάπτυξη της παράνομης αγοράς καπνικών προϊ- όντων στη χώρα μας, ως αποτέλεσμα της βαριάς φορολόγησης στον κλάδο και της αδυναμίας του κρά- τους να ενδυναμώσει τους ελεγκτικούς μηχανισμούς, θέτει σε κίνδυνο 60.000 θέσεις εργα- σίας σε όλη την εγχώρια αλυσίδα αξίας καπνικών – παραγωγή, μεταποίηση και λιανική πώληση τσιγά- ρων και καπνών. Συγχρόνως, και παρά το γεγονός ότι από την 1/1/2017 η Ελλάδα έχει πλέον τη μεγαλύ- τερη φορολογική επιβάρυνση στα καπνικά προϊόντα εντός της ΕΕ, τα δημόσια έσοδα δεν αυξάνονται και η τάση τους παραμένει πτωτική ή στην καλύτερη περί- πτωση σταθερή, σε σχέση με προηγούμενα έτη. Υψηλός τζίρος με μικρό κέρδος για τα μίνι μάρκετ Τα τσιγάρα συνεχίζουν πάντως να αποτελούν το νού- μερο ένα προϊόν πώλησης για την πλειοψηφία των μίνι μάρκετ και των υπολοίπων σημείων της μικρής λιανι- κής. Όπως παραδέχονται κι οι ιδιοκτήτες των καταστημάτων, μπορεί το περιθώριο κέρδους να είναι πλέον πιο μικρό από ποτέ, αλλά ο τζίρος τους παραμένει μεγάλος, αυξάνοντας έτσι κατά κάποιον τρόπο και την αξία της πώλησής τους, η οποία αποτελεί συχνά και «κράχτη» για την προσέλκυση των πελατών, αλλά και για τα περαιτέρω ψώνια τους. Με δεδομένο άλλωστε ότι είναι ένα από τα λίγα προϊόντα που τα διαχωρίζει από το σούπερ μάρκετ, είναι σημαντικό για την βιωσι- μότητα των καταστημάτων λιανικής. Όσον αφορά το περιθώριο κέρδους, σήμερα οι καπνοβιομηχανίες υπο- λογίζεται ότι δίνουν στα σημεία πώλησης ποσοστό κέρδους από 3% έως 6% για την πώληση των πακέτων τσιγάρων και περίπου 3% για την πώληση των πακέτων καπνού, ανάλογα με την εταιρεία και τον προμηθευτή σε κάθε περίπτωση. 
Παράλληλα, πάντως, τα μίνι μάρ- κετ έχουν τη δυνατότητα να ενισχύσουν το κέρδος τους από τις πωλήσεις τσιγάρων και μέσω της…συμπληρω- ματικής αγοράς. Τα αξεσουάρ των καπνικών μπορούν να αποτελέσουν ένα προϊόν με μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους και, αν αξιοποιηθούν σωστά, έχουν τη δυνατό- τητα να ενισχύουν τον τζίρο των καπνικών σε ένα κατάστημα. Η γκάμα των προϊόντων στο συγκεκριμένο τομέα άλλωστε είναι μεγαλύτερη από ποτέ. Καπνικά & Αξεσουάρ Αφιέρωμα ” “ Τα τσιγάρα συνεχίζουν πάντως να αποτελούν το νούμερο ένα προϊόν πώλησης για την πλειοψηφία των μίνι μάρκετ και των υπολοίπων σημείων της μικρής λιανικής.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=