Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 31

51 έρευνα Παρ’ όλα αυτά, μέσα σε αυτή τη δύσκολη περίοδο για τη χώρα, τα σούπερ και τα μίνι μάρκετ συνεχίζουν να είναι ανοιχτά και να δουλεύουν, έστω και με διάφορα προ- βλήματα, σε αντίθεση με πολλά άλλα καταστήματα. Η δουλειά τους, όμως, μοιάζει να έχει διαφοροποιηθεί αρκετά πια, αφού το delivery φαίνεται να βρίσκεται σε πλήρη ανάπτυξη, «αναγκάζοντας» και πολλούς επαγ- γελματίες της μικρής λιανικής να στραφούν προς αυτή την κατεύθυνση. Την ίδια ώρα δε, οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ δείχνουν να έχουν εστιάσει στις online παραγγελίες και τις κατ’ οίκον παραδόσεις, παρ’ όλο που τα οφέλη είναι ακόμη… δυσδιάκριτα, με τα πρώτα στοι- χεία να δείχνουν μικρό περιθώριο κέρδους. Ασύμφορο το delivery στα σούπερ μάρκετ Στο σύνολό του, το οργανωμένο λιανεμπόριο στην Ελλάδα αυξάνει διαρκώς τις υπηρεσίες του για το delivery. Σε πρώτη φάση, όμως, τα στοιχεία δείχνουν ότι η παράδοση κατ’ οίκον, είτε από ηλεκτρονικές είτε από τηλεφωνικές παραγγελίες, είναι ασύμφορη. Συγκεκριμένα και με βάση τα στοιχεία από μία έρευνα που παρουσίασε πρόσφατα το Ινστιτούτο Έρευνας Λια- νεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), το delivery για το λιανεμπόριο τροφίμων είναι μία ιδιαίτερα κοστοβόρα διαδικασία, η οποία περιλαμβάνει τόσο τη διαδικασία της συλλογής των αντικειμένων, όσο και τη διαδικασία της μεταφοράς. Η διαδικασία της συλλογής (picking) είναι ιδιαίτερα πολύπλοκη. Αρκεί να αναλογι- στεί κάποιος ότι ένα τυπικό σούπερ μάρκετ διαθέτει περίπου 10 χιλ. διαφορετικούς κωδικούς προϊόντων. Επιπρόσθετα, η διαδικασία της μεταφοράς είναι ιδιαί- τερα κοστοβόρα, καθώς περιλαμβάνει μεγάλους όγκους (π.χ. ογκώδη προϊόντα, όπως νερά), καθώς και προϊόντα με απαιτήσεις συντήρησης (ψυγείου ή κατάψυξης). Σε αυτή την κατηγορία ενσωματώνονται, πέρα από το λει- τουργικό κόστος (π.χ. καύσιμα, συντήρηση οχημάτων, υλικά συσκευασίας), κι επενδύσεις και μισθώσεις, όπως η προμήθεια νέων οχημάτων. Παράλληλα, τα υλικά συσκευασίας εκτιμάται ότι ανέρ- χονται ήδη σε αξία σε πάνω από 8 εκατ. ευρώ και περιλαμβάνουν πληθώρα από διαφορετικά κόστη, τα οποία μπορεί να αφορούν από πλεξιγκλάς για τα ταμεία, μέχρι τεστ κορωνοϊού για το προσωπικό. To 1/3 περίπου από αυτό το κόστος αφορά τη διάθεση μασκών (μίας χρήσης ή επαναχρησιμοποιούμενων για το προσωπικό ή/και τους πελάτες). Άλλα κόστη αφορούν τα αντιση- πτικά, τα καθαριστικά και τις απολυμάνσεις, τις κατασκευές (π.χ. πλεξιγκλάς στα ταμεία, αυτοκόλλητα στα δάπεδα, διαχωριστικά κ.λπ .), αλλά και κόστη όπως τεστ κορωνοϊού κι υποστήριξη τηλεργασίας. Πρόκειται για ιδιαίτερα μεγάλες δαπάνες, καθώς το δίκτυο των καταστημάτων σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα είναι ιδιαίτερα εκτεταμένο, με πάνω από 4.700 καταστή- ματα κι 90.000 εργαζόμενους. Τα μεγέθη γίνονται περισσότερο αντιληπτά, όταν αναφέρονται αριθμητικά στοιχεία: μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2020, είχαν χρησιμο- ποιηθεί πάνω από 2,83 εκατ. μάσκες, 8,62 εκατ. γάντια και 302 χιλ. συσκευασίες αντισηπτικών. Νέα πραγματικότητα οι online παραγγελίες Ακόμη και αν το κόστος είναι υψηλό, το delivery μοιάζει πια απαραίτητο, τόσο για τα σούπερ και μίνι μάρκετ, όσο και για τα μικρότερα καταστήματα της γειτονιάς, ακόμη και για τα περίπτερα. Κι αυτό γιατί από τη μία πλευρά ο ανταγωνισμός έχει αρχίσει να αυξάνεται, από την άλλη οι ίδιοι οι καταναλωτές φαίνεται ότι δημιουργούν μια νέα πραγματικότητα στην αγορά, με τις online παραγγελίες να αποτελούν τη νέα μόδα, που αναμένεται να παγιωθεί. Το γεγονός επιβεβαιώνεται κι από άλλη πρόσφατη έρευνα του ΙΕΛΚΑ, η οποία πραγματοποιήθηκε, μάλιστα, πριν από τη δεύτερη καραντίνα. Σύμφωνα με αυτή, λοι- πόν, έχει υπερ-διπλασιαστεί η συστηματική τάση αγορών από ηλεκτρονικά καταστήματα γενικά (από το Οι συνολικές υπηρεσίες για online αγορές στο σούπερ μάρκετ υπολογίζεται ότι χρησιμοποιούνται πια σταθερά, από το 25% του κοινού. Το delivery αποδεικνύεται μία ιδιαίτερα κοστοβόρα διαδικασία, η οποία περιλαμβάνει τόσο τη διαδικασία της συλλογής των αντικειμένων, όσο και τη διαδικασία της μεταφοράς.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=