Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 31

53 έρευνα τόσο πολύ να κάνει πλέον με την αποφυγή της επίσκε- ψης στο κατάστημα, όσο με την άνεση και την ευκολία που παρέχουν αυτές οι υπηρεσίες. Όσον αφορά τις εναλλακτικές λύσεις της παραλαβής από το κατάστημα και της παράδοσης κατ’ οίκον, με μεγάλη διαφορά οι καταναλωτές προτιμούν τη δεύτερη, με ποσοστό 57%, έναντι 17% της πρώτης, ενώ το 26% προτιμά και τα δύο. Η παράδοση κατ’ οίκον θεωρείται πιο εύκολη από το 62% των καταναλωτών, πιο εξυπηρετική από το 53%, πιο ασφαλής για την υγεία από το 49% και συνολικά καλύτερη από το 46%. Αντίθετα, η υπηρεσία παραλαβής από το κατάστημα θεωρείται πιο γρήγορη από το 45% του κοινού και πιο οικονομική από το 38%. Αν και μόνο μία μειοψηφία προτιμά την παραλαβή από το κατά- στημα, το ποσοστό του 17%, μαζί με το 26%, που προτιμάει και τις δύο – σύνολο 43% – είναι αρκετό, για να προβληματίσει τις επιχειρήσεις του κλάδου σε σχέση με τις υπηρεσίες που παρέχουν. Οι καραντίνες ευνοούν και μελλοντικά το delivery Το delivery φαίνεται να έχει ευνοηθεί σε μεγάλο βαθμό από τις καραντίνες που έχουν ήδη επιβληθεί στην Ελλάδα. Και η παράδοση κατ’ οίκον, όμως, εμφανίζεται κερδισμένη από όλη αυτή την κατάσταση, αφού τερά- στια μερίδα Ελλήνων, ακόμα κι αν δοκίμασε τις σχετικές υπηρεσίες για πρώτη φορά, φαίνεται ότι εξοι- κειώθηκε αρκετά, ώστε να τις συμπεριλάβει στην καθημερινότητά του. Είναι χαρακτηριστικό ότι με βάση τα στοιχεία του ΙΕΛΚΑ για την πρώτη καραντίνα, η αύξηση των αγορών στα σούπερ μάρκετ, μέσα από το online κανάλι, κι η ζήτηση για delivery «εκτοξεύθηκε» ακόμη και κατά 800% σε σχέση με το 2019. Συγκεκριμένα, σε σχέση με πέρυσι, έχει διπλασιαστεί η τάση αγορών από ηλεκτρονικά καταστήματα γενικά (από το 21% του πληθυσμού που είχε κάνει τουλάχιστον μία διαδικτυακή αγορά το τελευταίο δεκαήμερο του 2019, σε 44% την πρώτη εβδομάδα του Απριλίου 2020), καθώς επίσης κι η ηλεκτρονική υπηρεσία παράδοσης έτοιμου φαγητού (από 13% στο 25%). Ειδικά στις παραγ- γελίες από ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ, η αύξηση των καταναλωτών είναι οκταπλάσια, αφού 8% του πληθυ- σμού έκανε online παραγγελίες τις πρώτες δέκα ημέρες του Απριλίου, σε σχέση με κάτω του 1% που ήταν το 2019. Επίσης, καταγράφεται βαθμιαία αύξηση τις εβδο- μάδες της καραντίνας, λόγω της εξοικείωσης των καταναλωτών με τη χρήση online υπηρεσιών και της σταδιακής εμπιστοσύνης των Ελλήνων στα καταστή- ματα για αγορές από απόσταση. Παρά το γεγονός ότι μόνο 35% των online καταναλωτών απάντησε ότι είναι ικανοποιημένο από τη συνολική υπηρεσία των online σούπερ μάρκετ, το ποσοστό θεω- ρείται ικανοποιητικό, λόγω της πρόσφατης εμπειρίας αυτού του online κλάδου και της πολύ υψηλής ζήτησης. Όπως προκύπτει από την έρευνα, μόλις 1 στους 5 online καταναλωτές αξιολογεί θετικά τον χρόνο παράδοσης των προϊόντων κι 1 στους 3 τη διαθεσιμότητα των προϊ- όντων. Αυτό μπορεί να εξηγηθεί από τις παρούσες συνθήκες δεκαπλασιασμού των online παραγγελιών το τελευταίο διάστημα. Βέβαια, αρκετά θετικά αξιολογού- νται άλλοι σημαντικοί παράγοντες, όπως οι τρόποι πληρωμής (68%), το προσεγμένο προσωπικό παράδο- σης (49%), το σωστό πακετάρισμα των προϊόντων (47%), η ποικιλία προϊόντων (45%), η καθαριότητα και σωστή φύλαξη των φρέσκων προϊόντων (44%). Με βάση την πρόσφατη συσσωρευμένη τεχνογνωσία και τις έξυπνες επενδύσεις των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ για αύξηση της παραγωγικότητας, αναμένεται η καλυτέ- ρευση αυτών των ποσοστών. Μ Το 35% των online καταναλωτών έμεινε ικανοποιημένο από τη συνολική υπηρε- σία διαδικτυακών αγορών στο σούπερ μάρκετ Μόλις 1 στους 5 καταναλωτές αξι- ολογεί θετικά τον χρόνο παράδοσης των προϊόντων από τις online παραγγελίες του.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=