Τουριστική Αγορά τ. 286

86 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ καθώς διαθέτουν σύγχρονο όσο κι αρκετά μεγάλο αεροδρόμιο. Η συγκεκριμένη ιδιο- μορφία λειτούργησε έχοντας τα Χανιά ως πύλη εισόδου του διεθνούς τουριστικού ρεύματος κι εν συνεχεία διοχέτευσής του προς άλλες πόλεις και νομούς της Κρήτης. Αυτό, τουλάχιστον, μέχρι να παραδοθεί το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι. Υπάρχει σημαντικό περιθώριο σε ό,τι αφορά την αναβάθμιση υφιστάμενων μονάδων, αλλά και την ανέγερση νέων. Προς επίρρωση των λεγομένων μου, η Κρήτη, λόγω του μεγέθους της, έχει πε- ριοχές που δεν έχουν αναπτυχθεί ακόμη από τουριστικής απόψεως και που με τη σειρά τους διαθέτουν μεγάλες εκτάσεις με πρόσβαση σε εξαιρετικές παραλίες. Τέτοιες συναντώνται, λ.χ. στην ανατολική Κρήτη, ορισμένες στα νότια του νησιού, αλλά και δυτικά των Χανίων. Συμπερασμα- τικά, το νησί εμπεριέχει έντονη δυναμική, παρά το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια έμεινε λίγο πίσω στο επενδυτικό σκέλος σε σχέση με άλλους προορισμούς, όπως η Ρόδος κι η Κως. Αναφορικά με το νησί των ιπποτών, πρόκειται για έναν εξαιρετικό προορισμό που ξεχωρίζει στην εγχώρια τουριστική βιομηχανία. Το αεροδρόμιό της ήταν ήδη καλό, αλλά βελτιώνεται πε- ραιτέρω, καθώς εντάσσεται σε αυτά που έχουν παραχωρηθεί στη Fraport, ενώ ο ξενοδοχειακός κλάδος διαθέτει υψηλής ποιότητας ξενοδοχειακές μονάδες, τις οποίες “τρέχουν” επαγγελματίες ξενοδό- χοι, πρώτης, δεύτερης και τρίτης γενιάς. Τα τελευταία χρόνια, στη Ρόδο έλαβαν χώ- ρα μεγάλες επενδύσεις, σε σημείο τέτοιο ώστε το 2018 προστέθηκαν περίπου 2.500 δωμάτια στο υφιστάμενο δυναμικό! Δείγ- μα της αυξημένης ζήτησης που υπάρχει. Παράλληλα, εκφράζεται ενδιαφέρον για την αναβάθμιση καταλυμάτων, αλλά και για ορισμένες, λίγες είναι η αλήθεια προς το παρόν, αναπτύξεις νέων. Όσο για το πε- ριθώριο περαιτέρω ανάπτυξής της έναντι λ.χ. της Κρήτης, εκτιμώ πως είναι μικρότε- ρο, καθώς θα πρέπει να συνυπολογιστεί πως είχε… τρέξει πολύ και νωρίτερα στον χρόνο. Η Κως από την πλευρά της, θεωρώ πως έχει φοβερές προοπτικές περαιτέ- ρω ανάπτυξης, καθώς έχει μια ιδιαίτερα σύγχρονη ξενοδοχειακή υποδομή που αναπτύχθηκε από το 2003 κι έπειτα, δια- θέτει ιδανικές εκτάσεις για την ανάπτυξη αντίστοιχης λογικής ξενοδοχειακών μο- νάδων, πολύ καλό αεροδρόμιο το οποίο βρίσκεται σε διαδικασία επέκτασης, ενώ σύντομα αναμένεται να δούμε και νέες κατασκευές. Εξυπακούεται πως υπάρχει ο παράγοντας του μεταναστευτικού που εί- ναι απρόβλεπτος, ωστόσο προσδοκούμε για το καλύτερο. Από την πλευρά του Ιονί- ου, η προοπτική διαγράφεται ανθηρή και ενδεχομένως σημαντικότερη σε σχέση με τα νησιά του Αιγαίου, λόγω κυρίως του γε- γονότος ότι τα τελευταία χρόνια τα νησιά του έχουν μείνει πολύ πίσω από απόψεως νέων επενδύσεων σε σχέση με την Κρήτη και το Νότιο Αιγαίο. Εκτός, όμως, από την κατασκευή καινούριων καταλυμάτων, έμφαση θα πρέπει να δοθεί στην ανακαί- νιση των υφιστάμενων, προκειμένου να αναβαθμιστεί και το παρεχόμενο προϊόν. Τέλος, στη Χαλκιδική συνεχίζουν να επεν- δύονται τόσο ελληνικά όσο και διεθνή κεφάλαια για την ανάπτυξη πολυτελών εγκαταστάσεων». Ο κ. Λαμπαδιάρης επισημαίνει εγκαί- ρως και μία λεπτομέρεια που μπορεί να αποτελέσει game changer για τον ξενοδοχειακό κλάδο κι η οποία σχετίζε- ται με την ενεργειακή αναβάθμιση των καταλυμάτων. Κι αυτό, καθώς πλέον το sustainability θεωρείται ως εκ των ων ουκ άνευ για την ξενοδοχειακή αγορά, καθορίζοντας εν πολλοίς και το μέλλον της. «Κάθε άλλο παρά εντύπωση θα πρέ- πει να προκαλεί εάν σε λίγα χρόνια μια μονάδα δεν θα μπορεί να λειτουργήσει στην περίπτωση κατά την οποία δεν θα είναι λ.χ. waste ή και carbon free. Kι αυτό, με βασικό λόγο πρωτίστως την απόρριψη από τους όλο και πιο περιβαλλοντολογικά συνειδητοποιημένους πελάτες τους. Είμαι πεπεισμένος πως τα χρηματοπιστωτι- “ Τα τελευταία χρόνια στη Ρόδο έλαβαν χώρα μεγάλες επενδύσεις, σε σημείο τέτοιο, ώστε το 2018 να προστεθούν πε- ρίπου 2.500 δωμάτια στο υφιστάμενο δυναμικό ” INSIDER

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=