Τουριστική Αγορά τ. 289

27 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ πρόβλημα ρευστότητας για τα ξενοδο- χεία που αναγκάζονται να «στερηθούν» το πολύτιμο ποσό των προκαταβολών. Οι προκαταβολές αποτελούν το «λάδι» για την εκκίνηση της μηχανής των ξενοδο- χείων. Εδώ αξίζει να σημειωθεί ο ρόλος των τραπεζών που ενώ θα έπρεπε να διευκολύνουν σε επίπεδο ρευστότητας τα ξενοδοχεία να ξεκινήσουν την σεζόν, μη χορηγώντας τους τα απαραίτητα ποσά κεφάλαια κίνησης δημιουργούν τις κατάλληλες συνθήκες ώστε οι tour operators να αυξήσουν τη διαπραγματευ- τική τους θέση, πιέζοντας για εκπτώσεις. Εμπλουτισμός και αναβάθμιση του τουριστικού μας προϊόντος με «εμπειρίες» πολιτισμού, τοπικής παράδοσης. Πόσο είμαστε κοντά σε αυτή την «απαίτηση» των καιρών; Είναι γεγονός ότι η αναζήτηση από τους ταξιδιώτες «εμπειριών» πολιτι- σμού, τοπικής παράδοσης αλλά και πολλών άλλων μορφών εμπειριών, είναι μια ισχυρά ανερχόμενη τάση που δεν μπορεί να αγνοηθεί. όμως, το να μιλάμε απλά για αυτή δεν αρκεί. Θα πρέπει να δούμε και τις δυσκολίες και τα προβλήματα του εγχειρήματος. Από την πλευρά μας, την πλευρά των ξενοδοχείων, τόσο ως επιχειρηματίες όσο και ως σημαντικό τμήμα του συνο- λικού τοπικού τουριστικού προϊόντος, καλούμαστε να προσθέσουμε στις προ- σφερόμενες υπηρεσίες μας τοπικά δρώ- μενα, εκδρομές, περιηγήσεις κ.ά. Η προσφορά εμπειριών από το ξενο- δοχείο στον τουρίστα ταξιδιώτη και ο εμπλουτισμός του τουριστικού πακέτου ή του πακέτου υπηρεσιών που διαθέ- τει το ξενοδοχείο στον επισκέπτη, θα πρέπει να δημιουργηθεί ή να προκύψει μέσα από σχετικές συνεργασίες με τοπι- κούς επαγγελματίες, υπό μορφή εκδρο- μής, δραστηριότητας, συμμετοχής σε τοπικά δρώμενα κ.λπ. και στη συνέχεια να προσφερθεί στους πελάτες του ξενο- δοχείου που το επιθυμούν. Πόσο εύκολο είναι να γίνει αυτό; Πρώτον, θα πρέπει να υπάρχουν αυτά τα προϊόντα/ υπηρεσίες «εμπειριών» προς διάθεση, γεγονός που δεν είναι καθόλου δεδομένο. Συχνά δεν αρκεί η ιδιωτική πρωτοβουλία να καλύψει αυτό το κενό. Χρειάζεται η συμβολή της πο- λιτείας και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού να δημιουργήσει τις κατάλληλες υποδομές. Για παράδειγμα, χρειαζόμαστε μονοπάτια περιηγητι- κού ή άλλων μορφών τουρισμού για να δημιουργήσουμε σχετικά «πακέτα» εμπειριών και να τα διαθέσουμε στους τουρίστες. Χρειαζόμαστε προβλήτες για να αναπτύξουμε την κρουαζιέρα και κατάλληλα αθλητικά κέντρα για να ανα- πτύξουμε τον αθλητικό τουρισμό. Δεύτερον. Ένα θέμα, επίσης, που αντιμετωπίζουν συχνά τα ξενοδοχεία που συνεργάζονται κατά βάση με tour operators (και άρα ο βαθμός εξάρτησής τους από αυτούς είναι μεγαλύτερος) είναι το ότι σε κάποιες περιπτώσεις δεν επιτρέπουν στο ξενοδόχο να πουλήσει εκδρομές ή δραστηριότητες στους πελάτες τους, θεωρώντας ότι το ξενοδο- χείο δρα ανταγωνιστικά. Σε αυτές τις πε- ριπτώσεις οι t.o. υποστηρίζουν ότι: Δεν «μπορεί» να πουλήσει το ξενοδοχείο –στους δικούς μου πελάτες– προϊόντα ή υπηρεσίες (εκδρομές, δραστηριότητες κ.ά.) που διαθέτω και εγώ. Ακόμα και στις περιπτώσεις που ο tour operator δεν διαθέτει επαρκή αριθμό σχετικών προϊόντων/υπηρεσιών μπορεί η αντιμε- τώπιση να είναι παρόμοια. Αυτό συχνά είναι αιτία εντάσεων. Σε κάθε περίπτω- ση, δεν συμβάλλει στην κατεύθυνση δημιουργίας, προώθησης συμπληρω- ματικών «προϊόντων εμπειριών» που θα εμπλουτίσουν και θα αναβαθμίσουν το τοπικό τουριστικό προϊόν. Πώς θα μπορούσαν τα ξενοδοχεία να μειώσουν το βαθμό εξάρτησης από τους tour operators; Καταρχάς θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο ρόλος των tour operators ήταν και είναι πολύ σημαντικός για την ανάπτυξη ενός τουριστικού προορισμού και πο- λύτιμος για να πετύχει ένα ξενοδοχείο ικανοποιητικές πληρότητες, ιδιαίτερα αν διαθέτει ένα σχετικά μεγάλο αριθμό κλινών. Σε καμία περίπτωση δεν αναφε- ρόμαστε στο να σταματήσει ένα ξενο- δοχείο τη συνεργασία μαζί τους. Αυτό που είναι καλό να κάνει ένα ξενοδοχείο –όπως και κάθε επιχείρηση– είναι το να «μη βάζει όλα τα αυγά σε ένα καλάθι». Η διασπορά των πωλήσεων/πελατών τόσο σε επίπεδο αγορών (π.χ. διαφορε- τικών χωρών) όσο και σε επίπεδο κανα- λιών διανομής, με τον τρόπο που προα- ναφέραμε, είναι η σωστή επιχειρηματι- κή στρατηγική. Μια στρατηγική, όμως, που για να αποφέρει αποτελέσματα χρειάζεται να υπάρχουν μια σειρά από στοιχεία όπως επαρκής μεταφορική και αεροπορική σύνδεση. Πώς θα προσελ- κύσει ένα ξενοδοχείο μεμονωμένους τουρίστες, αν οι όποιες κρατήσεις δεν υποστηρίζονται από διαθέσιμες θέσεις σε αεροπορικές συνδέσεις; Η πολιτική συνδιαφήμισης με τους tour operators μας φέρνει τουρίστες και αυτό είναι αναμφισβήτητα χρήσιμο και συχνά απαραίτητο. Πιστεύω όμως ότι, παράλληλα, θα έπρεπε να υποστηρι- χθούν αντίστοιχα και ανεξάρτητες εται- ρείες χαμηλού κόστους που θα εξασφα- λίζουν πτήσεις προς συγκεκριμένους προορισμούς. Για παράδειγμα, σε αυτή την κατεύ- θυνση θα μπορούσαν να βοηθήσουν εταιρείες όπως η Fraport ή αεροπορι- κές εταιρείες όπως η Aegean που έχει τη δυνατότητα να προσθέσει πτήσεις από δημοφιλείς ή και ανερχόμενους προορισμούς π.χ. Αγγλία, Πολωνία, αν είχε κάποια υποστήριξη σε επίπεδο συνδιαφήμισης. Μέχρι σήμερα το θέμα της συνδιαφήμισης το χειρίζεται σχεδόν αποκλειστικά το κράτος σε κεντρικό επίπεδο (ΕΟΤ). Όμως, προς αυτή την κατεύθυνση θα έπρεπε να στραφεί και η Τοπική Αυτοδιοίκηση (Δήμοι και Πε- ριφέρειες) καθώς μέσω και των DMΜO, τη δημιουργία των οποίων προβλέπει και προωθεί ο νέος τουριστικός νόμος. • “ Η πολιτική συνδιαφήμισης με τους tour operators μας φέρνει τουρίστες και αυτό είναι αναμφισβήτητα χρήσιμο και συχνά απαραίτητο. ”

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=